Zo boost UX/UI design jouw business

Een product of dienst moet goed werken, maar ook het visuele design is belangrijk. De mens is visueel ingesteld en oordeelt in minder dan 1 seconde over een app of website. 94% van deze eerste impressies zijn gerelateerd aan UI design. Onze expert Elsje legt je uit hoe je logisch en intuïtief door informatie navigeert én het er tof uit laat zien!

Know your customer

Een design wordt pas echt goed, als je weet voor wie je het maakt. En dit begint bij het analyseren van de eindgebruiker. Waarom bezoeken ze je website? Wordt de app geïnstalleerd? Maken ze gebruik van je aangeboden diensten? Voor het analyseren van je klanten kun je gebruik maken van de MBTI-methode. Deze methode bestaat uit vier dimensies:

  1. De gerichte omgeving; extravert of introvert
  2. De wijze van waarnemen; observatie of intuïtief
  3. De wijze van beslissen; denken of voelen
  4. De wijze van werken; gestructureerd of spontaan & flexibel.

Binnen de MBTI-theorie bestaan geen goede of slechte voorkeuren en daardoor zijn er ook geen goede of slechte types. Ieder mens is anders. Het gaat puur om de persoonlijke voorkeuren. Voer de resultaten van de dimensies door op je website, app of platform om de interesse van je gebruikers te wekken én vast te houden. Is je dienst gebaseerd op een specifieke voorkeur? Focus je hier dan op.

UX en UI

UX staat voor User Experience: gebruikerservaring. Bij UX design draait het om het creëren van een optimale gebruikerservaring. Hoe sneller een eindgebruiker kan vinden waar hij of zij naar op zoek is, hoe geslaagder het design. UX design komt op verschillende manieren tot uiting. Van het maken van wireframes, opstellen en uitvoeren van onderzoeken naar de eindgebruiker en de bijbehorende eisen en wensen, tot het A/B testen van buttons die resulteren in een hogere conversie. UI staat voor User Interface, ofwel gebruikersomgeving. Dit gaat bijvoorbeeld om de vormgeving van een website of andere digitale omgeving. Niet alleen het ontwerp, maar vooral ook het functioneren van alle elementen in de interface is van groot belang. Het doel van UI design is het verbeteren van de gebruikerservaring. Des te belangrijk is het dus ook om te weten voor wie het design is bedoeld, en dus om verder te borduren op de research uitkomsten van de UX designer. Zo weet je bijv. in welke leeftijdscategorie de eindgebruikers vallen, in welke omgeving zij zich begeven en of ze je website meer op mobiel of op desktop bezoeken.

Een passend design voor jouw doelgroep

Richt je je op een jonge doelgroep die actief is op social media? Zorg dan voor opvallende posts. Gen Z / millennials zijn wel wat gewend online, en hebben echt een extra trigger nodig om bereikt te worden door jouw communicatie. Heb je de juiste strategie te pakken? Dan vergroot het niet alleen je naamsbekendheid, ook zorgt het voor meer eindgebruikers wat resulteert in betere bezoeken en/of verkopen. Is jouw dienst of product gericht aan senioren? Dan is het vooral belangrijk dat het UI design simpel, overzichtelijk en goed leesbaar is. Let op de font grootte en kleur om ervoor te zorgen dat ze zich prettig voelen in de omgeving van jouw website. UI en UX design zijn erg met elkaar verbonden, maar waar UX zich richt op de totale gebruikerservaring, ligt bij UI de focus op de interface.

Kleurgebruik

Wereldwijd zijn er meer dan 2500 studies over de psychologische effecten van kleur. We associëren blauw met kalmte, bruin als aards, geel als vrolijk en wit als schoon. Maar de vraag is: wie wil je aanspreken? Een boer op het platteland denkt bij de kleur groen misschien aan de gewassen op zijn land, maar een investeerder aan geld. Ondanks dat mensen kleuren associëren met hun eigen ervaring, context of cultuur, delen mensen een redelijk gelijkwaardige set van betekenissen. Kleurgebruik wordt in UI bepaald op basis van drie factoren:

  1. Geschiktheid: De mens kiest vaak rood boven bruin, maar stel je ze dezelfde vraag bij een tafel – dan vinden ze bruin toch vaker geschikt.
  2. Esthetiek: Kies nooit een kleur enkel op basis van de emotionele of semantische betekenis. Het product of design moet ook visueel aantrekkelijk blijven. Dit kan de merkkeuze beïnvloeden, aandacht trekken en de gebruiksvriendelijkheid van het design verbeteren.
  3. Waarde: Bedenk of jouw kleur bruikbaar is vanuit sociaal standpunt. Bepaalde kledingstijlen en kleuren zijn in de mode en hebben daardoor een hogere sociale waarde. Bekijk daarnaast of jouw kleur bruikbaar is vanuit een pragmatisch standpunt. Zilveren auto’s verbergen viezigheid en krassen beter dan zwarte auto’s.

Is jouw kleur bruikbaar vanuit een sociaal standpunt? Stijlen en kleuren die nu hot en happening zijn hebben een hogere sociale waarde. Daarnaast is het belangrijk om te controleren of de kleur geschikt is voor de gewenste doelgroep. Boeren kiezen groen boven strak en grijs, terwijl de zakelijke doelgroep voorkeur geeft aan het tegenovergestelde. Bezoekers kun je ook sturen door kleur. Zo kijken ze eerder naar warme, dan naar koude kleuren. Geef je call to actions, zoals een contact button of download, dus een warmere kleur dan de achtergrond van je website. Dit onderscheid de primaire van de secundaire acties.

Voorbeeld

Je bent online aan het shoppen. Zodra je je winkelmandje aanklikt zie je twee buttons: de ene button zegt ‘afrekenen’ en de ander zegt ‘artikel verwijderen’. Waar denk je dat een verkoper het liefst op stuurt? Welke button moet het meest opvallen? Een verkoper wil het liefst dat de gebruiker iets koopt, dus laat de CTA button 'afrekenen' meer opvallen dan de andere mogelijkheden.

Beeldgebruik

Beeld maakt of breekt je product of dienst. Door onscherp of rommelig beeld oogt je website direct een stuk minder professioneel. Of probeer maar in een BID traject je idee te pitchen met een boekwerk van 300 pagina’s. Dat is niet alleen pittig om te schrijven, het is ook niet erg fijn om te lezen. Door complexe oplossingen en tactieken in overzichtelijke infographics te tonen, breek je de grote lappen tekst en speel je in op de behoefte aan visualisatie van de mens. Een afbeelding blijft beter hangen, dan alleen tekst. “Design is eigenlijk te vergelijken met een grapje: als je het moet uitleggen, was het waarschijnlijk toch niet zo goed. Bij elke tone-of-voice past een andere beeldkeuze. Heeft je bedrijf een nuchtere, down-to-earth instelling? Dan is de kans groot dat je kiest voor beelden met échte mensen. Geen poespas, geen perfecte tandpasta glimlach, geen mantelpakjes of foto’s van betonnen gebouwen. Want dit zou tegenstrijdig zijn met de verwachting van gelijkheid die ze scheppen in de tone-of-voice.


UX en UI design is cruciaal voor iedere service, dienst of product. Het zorgt ervoor dat jouw aanbod de juiste doelgroep aanspreekt, met de juiste intentie en vervolgens de resultaten oplevert waar jij of je bedrijf naar streeft. Naast herkenbaarheid en vertrouwen, helpt het je om op te vallen en je business naar een hoger niveau te tillen. Meer weten over dit onderwerp, (re)branding, infographics of wil je eens sparren hoe we jouw business nog meer in picture kunnen spelen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Laten we de wereld samen een stukje mooier en begrijpelijker maken!