The RisingStar Academy: gewoon doen!

Onze RisingStar mannen Laslo en Thomas hebben de Academy met vlag en wimpel gehaald, maar we hadden natuurlijk niet anders verwacht! Benieuwd hoe ze het hebben ervaren? Wat ze hebben geleerd? En wat nou echt het leukst was? Wij vroegen ze het hemd van het lijf!

Hi mannen, super leuk dat jullie er zijn! Hoe hebben jullie de RisingStar Academy ervaren?

Laslo: Goed! Ik heb er echt super veel van opgestoken en enorm veel geleerd in korte tijd. De RisingStar Academy wordt grotendeels gegeven in het Engels, wat natuurlijk niet onze moedertaal is, dus dat was voor mij soms nog wel even schakelen en extra focussen. Dat maakte het ook wel intensief. Maar de dynamiek van de groep was super! Er was zelfs nog een beetje Nederland - België rivaliteit, wat ik zelf erg leuk vond. Elkaar een beetje in de maling nemen. Lachen!

Thomas: Ja, er was echt een hele goede sfeer in de groep, wat voor mij ook een mooie rol heeft gespeeld in de Academy. Samen gezellig een biertje doen, eten, maar ook hard werken. Wat Laslo al aangaf: intensief was het ook zeker. Je bent 40 uur per week aan het leren en daarnaast werk je aan een case, soms wel tot 10 uur ‘s avonds. Dus je maakt veel uren, maar doet dit wel altijd gezellig samen met de groep.


Hoe zag een typische dag of week in de RisingStar Academy eruit?

Laslo: De Academy was in België, dus wij gingen daar vanuit Nederland al op zondagavond naartoe. De week begint namelijk maandagochtend om 09.00 uur en dat vonden we met de ochtendspits anders toch wat pittig. Overdags gedurende de week kregen we trainingen van TheValueChain collega’s met allemaal hun eigen expertise, waarin ze ons mee namen. De beginselen van SAP, maar ook verder gespecificeerd. Via het bedrijf Atlas kregen we drie of vier sessies over soft skills.

Thomas: De trainingen werden o.a. ook gegeven door oud RisingStars. Die zelf de Academy twee of drie jaar geleden hebben gevolgd. Dat was wel super inspirerend om te zien hoeveel kennis en ervaring zij al hebben opgedaan en hoe zij ons nu al mee kunnen nemen in de technologieën en systemen. Naast de trainingen werkten we in groepen, manufacturing en order-to-cash, aan een case die we grotendeels konden uitvoeren door de dingen die we hadden geleerd tijdens de Academy, daarnaast moesten we ook veel zelf uitzoeken. Zoals het straks ook zal gaan in een ‘echte’ case.

Wat heb je geleerd?

Thomas
: We zijn gedoken in de basis van SAP; alle handvatten om er mee aan de slag te gaan. Hoe werkt SAP? Hoe ziet een bedrijfsorganisatie in SAP eruit? Hoe moet je dit organiseren? En we hebben veel geleerd over purchase-to-pay: het aankoopproces en order-to-cash: het sales proces. Zelf vond ik hierin het sales gedeelte het meest inspirerend.

Laslo
: Naast de basis van SAP hebben we ook veel geleerd over bedrijfsprocessen, hoe een bedrijf in elkaar steekt en wat ik zelf het leukst vond: het systeem aanpassen naar de wensen van de klant. Het geeft super veel voldoening als je op zoek gaat naar een passende oplossing en je die uiteindelijk ook vindt. Je bent er natuurlijk een tijdje mee bezig, het is nog de eerste keer, dus als het dan lukt geeft dat een goed gevoel.

Wat vond je echt het allerleukst?

Laslo: Het karten! De groepsactiviteiten waren super leuk, omdat je dan als groep dichter bij elkaar komt en elkaar ook echt beter leert kennen. Het gaf een mooie combinatie van intensief leren en ontspanning. Dit maakte dat we weer fris, ontspannen en nog beter op elkaar afgestemd de Academy konden vervolgen. Thomas: Yes, daar ben ik het wel mee eens. De groepsactiviteiten waren echt lachen. Dat gaf de nodige ontspanning en ontlading.

In welke woorden zou je de RisingStar Academy omschrijven?

Thomas: Intensief, gezellig, leerzaam.
Laslo: Uitdagend, gezellig, leerzaam en een mooie kans.


Wat grappig! Toch veel overeenstemmingen.

Thomas: Haha, interessant inderdaad! Ik denk dat dit alleen maar bevestigd dat we veel hebben geleerd en het niet alleen intensief, maar ook erg gezellig was.


Heb je er uitgehaald wat je had verwacht?

Laslo: Zeker! Ik ben veel meer te weten gekomen en ik ben als mens ook wel echt veranderd. Je bent toch zeven weken intensief met mensen die je eigenlijk helemaal niet zo goed kent. Daar bouw je band mee op. België heeft een andere cultuur dan Nederland en daar heb ik wel echt van geleerd. Zo ben ik wat geduldiger geworden, maar ik begreep ook dat de Belgen juist weer wat van ons hebben opgestoken. De Nederlandse nuchterheid, humor en onze directe aanpak.

Thomas: Ik ging er eigenlijk vrij open-minded, zonder verwachtingen naartoe, maar ik heb echt in korte tijd onwijs veel geleerd. Iedereen zei van tevoren dat het intensief zou worden, maar ik denk toch vaak ‘eerst maar even zien’. Nou, ik kan zeggen: dat was het zeker. Het was een mega leerzame en hele leuke periode!


En nu?

Laslo: Verder specialiseren en aan de slag met een project. We gaan ons beide richten op CX - Customer eXperience, om nog wat bredere kennis te krijgen van SAP. Hier gaat onze collega Regina ons bij helpen. Daarnaast ga ik een training doen voor Assima, een learning platform, waar Regina mij ook in gaat begeleiden en trainen.

Thomas: Naast CX, ga ik me ook focussen op Hyperautomation. Dit vind ik echt een heel interessant onderwerp, dus ik heb er heel veel zin om daar in te duiken!


Willen jullie nog iets kwijt aan potentiële RisingStars?

In koor: Gewoon doen!