Zo werkt de integratie van carrier API-calls in SAP eWM en TM

De dagen van het asynchroon versturen van bestanden om de pakketvervoerder op de hoogte te stellen van vrachtwagenladingen zijn voorbij. Alle grote vervoerders (UPS, FedEx, DHL, Shunfeng, …) bieden nu integratie via API's aan. Onze collega Lieven de Clerq neemt je aan de hand van een use case in transport management (TM) met uitgebreid magazijnbeheer (eWM) mee hoe we applicatieprogrammering interfaces gebruiken voor onze carrier-integratie.

Offertes aanvragen en ontvangen van vervoerders

Carriercall

Wanneer een pakket van de verpakkingsband rolt en in eWM wordt ingevuld, word er automatisch een API-call gestart naar één of meerdere vervoerders. Op basis van de bestemming en de grootte van het pakket sturen ze binnen enkele seconden hun beste offertes terug. Alle binnenkomende offertes worden weergegeven op een klein RF-scanner scherm. De info is beperkt, maar bevat genoeg details om de juiste keuzes te maken en de handling units of pallets op de werkvloer te scannen.

Verzending

Wanneer alle offertes binnen zijn en op het RF-scherm worden getoond, selecteer je de vervoerder en de dienst waar je voor wil gaan. Dit triggert meteen een nieuwe API om de vervoerder en de dienst te boeken. Ook kun je aangeven wie het transport en de invoerrechten betaalt, indien van toepassing. Dit is een erg leuke functie als je veel EXW of FCA verzendt. Vaak heeft de klant betere tarieven bij een bepaalde vervoerder. Bij de order intake kun je zijn favoriete vervoerder en rekeningnummer vastleggen, en daar rekening mee houden bij het boeken van zijn pakketten. Bij het verzenden van gevaarlijke goederen kun je ook de gegevens van SAP EHS – de module Environment, Health, and Safety Management – ​​opnemen in de zending oproep. Wanneer de zending is geboekt, ontvangt je een trackingnummer. Deze kun je gebruiken om het verdere proces te volgen.

Documenten

We weten allemaal hoe spannend het is om een ​​verzendlabel van UPS te ontwikkelen, bijvoorbeeld in SAP Smart Forms of PDF Builder. Barcodes, QR-codes … overal lijnen. Met de API is dit niet meer nodig. Wanneer de zending is geboekt, ontvang je de verzendlabels van de vervoerders. Je hoeft ze alleen maar naar PDF te converteren en op het formulier af te drukken. Dit werkt erg snel en je bent onafhankelijk van de vervoerder. Als UPS morgen besluit hun labels te wijzigen, is dat prima. Ze blijven je de nieuwste labels sturen.

Naast verzendetiketten bezorgt de vervoerder je vaak pro forma facturen, etiketten gevaarlijke goederen, aangiften gevaarlijke goederen. Dit uiteraard in de veronderstelling dat je de gegevens doorgeeft in de zending API. Dat brengt ons bij het volgende punt: hoe organiseer je al die verschillende oproepen naar verschillende vervoerders? We gaan ervan uit dat alle vervoerders dezelfde soort informatie nodig hebben, zoals het afleveradres, de afmetingen van de handling units, etc. Daarom hebben we in S/4HANA één structuur per bericht gecreëerd met zoveel mogelijk informatie, waarbij alle gegevens worden samengevoegd in één grote CDS-weergave. S/4HANA geeft altijd dezelfde informatie door aan SAP Process Orchestration. SAP PO doet de gedetailleerde mapping op basis van de vervoerder. Voor een nieuwe vervoerder hoeven we alleen de mapping in SAP PO uit te voeren zonder iets in de CDS in S/4HANA te veranderen

De koppeling met SAP Transportation Management

Na een succesvolle verzend oproep worden de handling units automatisch gekoppeld aan de transport units in eWM en TM. Nadat de vrachtwagen vertrekt, wordt de vracht order in TM bijgewerkt met alle pakketten die aan de vrachtwagen zijn toegewezen (via LDAP xml). We berekenen de kosten niet aan de hand van tarieftabellen, maar gebruiken de resultaten van de offerte die we hebben opgeslagen in onze interne tabellen. Dit stelt ons in staat om een ​​correct FSD (Freight settlement document) aan te maken en als resultaat een vracht-PO tegen de vervoerder. Hierdoor hebben we bijna geen afwijkingen op inkomende facturen. Natuurlijk kunnen er nog steeds afwijkingen optreden, bijvoorbeeld als het pakket groter is dan wat de gebruiker heeft ingevuld in eWM of wanneer de chauffeur een adres heeft gecorrigeerd bij het afleveren van het pakket.

icon

Voordelen

  • Geen label ontwikkeling meer
  • Mobiele oplossing: gebruiker kan rondlopen tijdens het scannen van pakketten
  • Online keuze van de goedkoopste vervoerder: bij elk gesprek kunnen we de tarieven van verschillende vervoerders vergelijken wat resulteert in een lagere vracht factuur
icon

Aandachtspunten

  • Als de verbinding met een vervoerder uitvalt, kun je niet meer verzenden. Hoewel de grote spelers ontslagprocedures hebben, kunnen de lokale kleinere partners nog steeds met stabiliteitsproblemen worden geconfronteerd.
  • Tijd is belangrijk. Je kunt geen bottleneck creëren op uw pakstation omdat de API-calls traag zijn. Je kunt de gebruiker niet vragen om 10 seconden te wachten voor elk pakket dat hij scant. Bij het ontwikkelen van de oplossing hebben we deze zo slank en snel mogelijk gemaakt.

TELL ME MORE